.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تابستان در راه است ....
جاي خالي تابلوهاي هشداردهنده شنا در غرب مازندران براي كاهش تلفات
شمال نیوز: تابلوهاي هشداردهنده شنا به عنوان يكي از موثرترين شيوه هاي تبليغات محيطي در شهرهاي ساحلي غرب مازندران است كه نقش بسيار بازدارنده اي دركاهش شمارقربانيان درياي خزر دارد كه متاسفانه در اين مناطق كمتر به اين موضوع پرداخته شده است.
جاي خالي تابلوهاي هشداردهنده شنا در غرب مازندران براي كاهش تلفات

به گزارش شمال نیوز، هرمسافري كه قصد سفر از طريق جاده كرج به چالوس (كندوان ) را داشته باشد پس از گذرازاين مسير و رسيدن به مبادي ورودي و خروجي شهرهاي ساحلي غرب مازندران با حجم انبوهي از تابلوهاي معرفي كالا به جز تابلوهاي هشدار دهنده شنا برخورد مي كند كه اين وضعيت بسيار آزار دهنده است.

 

اگرچه پيش از آغاز مسافرت هاي تابستاني درنشست هاي مختلفي از جمله ستاد ساماندهي سواحل موضوع تبليغات محيطي با هدف آگاهي بخشي و هشدار به مسافران در استفاده مناسب از دريا مورد تاكيد جدي مسوولان امر بويژه فرمانداران اين مناطق قرار مي گيرد اما با نگاهي به اين شهرهاي ساحلي بويژه مبادي ورودي و خروجي مسيرهاي پرتردد بي توجهي به اين موضوع كاملا قابل رويت است.

 

مي توان با اقدامات پيشگيرانه بويژه با اطلاع رساني بيشتر به منظور آگاهي بخشي عامه مردم نسبت به خطرات شنا در دريا، اين حوادث ناگوار را به حداقل كاهش داد.

 

نصب تابلوهاي هشدار دهنده حاوي تصاوير حادثه ديدگان، اثرات روحي و رواني جان باختن يكي از اعضاي خانواده بر ديگر اعضا مي تواند از جمله موارد آگاهي دهي در مبادي ورودي ، خروجي جاده هاي ارتباطي و نيز معابر شهرهاي ساحلي باشد تا شناگران را از شنا كردن در خارج از طرح هاي سالمسازي و نقاط كور و غير ايمن دريا منع كرد.

 

به نظر مي رسد بسياري از مسوولان اين مهم را جدي نگرفته اند و بيشتر فضاهاي عمومي و اماكني كه در تيررس مسافران و گردشگران قرار دارد را نه براي تبليغات در حوزه فرهنگ سازي و آگاهي بخشي براي سلامت جامعه بلكه براي تبليغات تجاري و افراد خاص در نظر گرفته اند كه چنين وضعيتي جاي تامل دارد.

 

شهرداري‎ها و پايانه حمل و نقل با رويكردي كاملا اقتصادي به تبليغات شهري برخورد مي كنند. در خوشبينانه ترين شرايط، مسوولان اين نها دها درصد ناچيزي از بيلبوردها و استندها را به تبيلغات غيرتجاري آن هم به تبليغات در راستاي فعاليت ها و سياست هاي صنفي اختصاص مي دهند كه در اين ميان، فرهنگ سازي سازنده و تعالي بخشي عامه مردم جايي ندارد.

 

آمارهاي موجود نشان از آن دارد كه حدود 90 درصد از مسافران و گردشگراني كه مازندران بويژه شهرهاي ساحلي مناطق غربي اين استان را به عنوان مقصد سفرهاي خود برمي گزينند، براي استفاده از دريا و مناطق سرسبز و خوش آب و هوا به اين مناطق روي مي آورند كه وقوع آتش سوزي ها در جنگل ها نيز از ديگر مواردي است كه مي توان با تلبغيات و تابلوهاي هشدار دهنده مانع آن شد.

 

مدرس دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد نوشهر، آگاهي بخشي به مخاطبان را از طريق ابزارهاي تبليغاتي با انتخاب پيام هاي مناسب حاوي اطلاعات مربوط به حوادث دريا و نحوه استفاده از دريا را بسيار در كاهش حوادث تاثير گذار مي داند.

 

محسن رضوي نيا در گفت و گو با خبرنگارايرنا، گفت:استفاده از اين ابزارها در ابعاد شناختي حتي در حوزه احساسي ، عاطفي ،عملياتي و اجرايي نيز بسيار نقش اساسي دارد.

 

وي، اظهارداشت: تابلوهاي تبليغاتي در حقيقت بايد در فضاهايي مناسب نصب شود تا به آساني قابل رويت و دردسترس مخاطبان باشد.

 

وي، تاكيد كرد كه اين تابلوها بايد متناسب با فرهنگ بومي، سن ، جنسيت ، سطح سواد مخاطبان در فضاهاي نزديك به هم ازجمله درمبادي ورودي طرح هاي سالمسازي دريا ، سواحل و حاشيه جاده هاي پرتردد به شكلي كه در تيررس مسافران و گردشگران ورودي به شهرهاي ساحلي غرب مازندران است نصب شود كه كمتر به اين موضوع پرداخته شده است.

 

مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر مازندران ،علاقه مند سازي مخاطبان به پيام هاي تبليغات محيطي با استفاه از رنگ هاي مناسب در تابلوها ، دادن پيام هاي خوشايند به مخاطبان ، برانگيختن حس همكاري مخاطبان با عوامل اجرايي در اجراي درست پيام ها ، عمل كردن به پيام هاي تبليغات محيطي و دستورالعمل هاي مربوط به شنا در محل هاي مجاز طرح هاي سالمسازي دريا و عدم ورود به مناطق ممنوع شنا را از نتايج استفاده از ابزارهاي تبليغاتي گرافيك محيطي در شهرهاي برخودار از ساحل معرفي كرد.

 

مديركل پزشكي قانوني مازندران نيز ميانگين سالانه غرق شدن شناگران را در سواحل درياي مازندران طي سالهاي قبل از سال 93 تعداد 173 نفر اعلام كرد و گفت با تدابير اتخاذ شده در قالب طرح سالمسازي سال 93 اين رقم به 98 نفر كاهش يافت.

 

دكترعلي عباسي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ، شمار غرق شدگان را در دهه 80 تعداد دو هزار و 183 نفر اعلام كرد و افزود: در سالهاي 88 تا 93 تعداد يكهزار و 35 نفر در درياي مازندران غرق شدند كه بيشترين اين تعداد مربوط به سال 91 با تعداد 214 نفر است.

 

وي با استناد به آمار بالاي غرق شدگان به ويژه در سال 91 از هماهنگي مسوولان استاني و شهرستاني براي كاهش تعداد غرق شدگان در سال 93 ابراز خشنودي كرد و گفت در سال 93 آمار تلفات به 98 نفر كاهش يافت كه اميدواريم با افزايش اقدامات پيشگيرانه اين رقم به صفر برسد.

 

عباسي گفت: بيش از 100 نفر در سال 93 در مقايسه با سال 91 كاهش تلفات را شاهد هستيم كه اين كار بزرگ و ارزشمندي است و جا دارد مسوولان نجات غريق استان، شهرستان ها و فرماندران با ادامه روند حركت ارزشمند خود اين رقم را به پايين ترين حد ممكن برسانند.

 

مديركل پزشكي قانوني مازندران بيش از 91 درصد غرق شدگان را افراد غيربومي و ناآشنا به فن شنا در دريا دانست و گفت: با برنامه ريزي صحيح و نظارت و از هم مهم ترتبليغات محيطي مناسب و نيز همكاري رسانه ها مي توان از رويدادهاي ناگوار در سواحل دريا جلوگيري كرد.

 

عباسي گفت: هر ساله شاهد قرباني شدن افرادي در درياي مازندران هستيم كه اين وضعيت قابل پيش بيني و پيش گيري است.

 

بنابراين اگرادعا مي كنيم كه بزرگ ترين سرمايه در دنياي كنوني منابع انساني است پس چرا با اين كه هرسال شمار زيادي از مسافران و گردشگران ورودي به اين مناطق به علت ناآگاهي طعمه دريا مي شوند و جانشان را از دست مي دهند براي حفاظت از جانشان اقدام اساسي صورت نمي گيرد.

 

جان انسان ها آنقدر اهميت دارد كه هر اقدامي را براي حفظ آنان بكار گيريم و با آسيب شناسي دقيق از نحوه اطلاع رساني موجود به روش هاي بهتري در اين خصوص دست يابيم تا مردم با آگاهي كامل از خطرات موجود در سواحل دريا حضور يابند و شاهد ضربه هاي روحي و رواني به مردم ناشي از فوت عزيزانشان در دريا نباشيم.

 

هرسال فصل شنا از ابتداي خرداد ماه هرسال آغاز مي شود و تا شهريور ماه ادامه دارد.

 

مازندران داراي 338 كيلومتر سواحل درياي سالانه پذيراي ميليونها گردشگر است.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.04 seconds.